tisdag 5 mars 2013

Test av Onionmönster No: 1046 -Jacka i trenchcoatstil-


Nu har jag äntligen hunnit med att testsy ytterligare ett mönster från Onion.
No: 1046 Jacka i trenchcoatstil. Du hittar mönstret här.

Jag har länge velat ha en snygg marinblå ulljacka i lite militärstil/skepparkavaj.
Jag har inte hittat någon som jag gillat till 100%, plus att alla har haft polyesterfoder inuti som gör att jackan inte andas speciellt bra.

Varför inte sy sin egen liksom??
Jag sydde min i kort variant i ett mörkt marinblått (nästan svart) kraftigt vadmalstyg som du hittar här. Silvriga metallknappar i rätta stilen hittar du här.


Jackan framifrån.

Jag sydde den utan foder, det blev faktiskt jättebra!

Verkligen lättsytt mönster.

 Det enda som man egentligen behöver tänka till en gång extra när man syr är kragen. Egentligen är den väldigt lättsydd eftersom det är en sjalkrage, men har man inte sytt mycket kragar förut så kan det faktiskt vara ett bra tips att testsy kragen i ett annat tyg först för att få in rätta snitsen.


Jackan bakifrån.


Ett tips förresten angående knapparna: 
När man använder metallkanppar så är det lätt att de sliter sönder tråden fort och man tappar dem. 
Jag sydde fast mina med en vaxad bomullstråd. Det räcker med ett eller två varv + att jag sen knyter en dubbelknut istället för att fästa som vanligt. Jag tycker detta håller mycket bra!

Här hittar du vaxad bomullstråd om du vill prova.


Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog faktiskt att den här jackan är det snyggaste plagget som jag sytt till mig själv ever. Dels att det var mycket lättare än jag trodde samt att det är lätt och kul att sy i vadmal, det blir snyggt resultat!

Min favoritjacka helt klart!! Supernöjd :)
Trevlig tisdagkväll!!
/Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar